GDPR – Hantering av personuppgifter

Tyvärr florerar många rykten och farhågor kring GDPR. En del föreningar har panik och vill rensa i sitt arkiv. Vi vill vara tydliga med att sådana extrema åtgärder inte behövs!

Personuppgifter får fortsätta att finnas och ska inte kastas bort! Medlemslistor, adresser och så vidare är nödvändigt för att bedriva föreningsverksamhet. Samtidigt behöver många föreningar bli uppmärksamma på att det är personuppgifter som hanteras – något som inte ska ske slentrianmässigt.

Östergötlands Arkivförbund och den europeiska dataskyddsförordningen – GDPR

Denna informationstext beskriver hur Östergötlands Arkivförbund behandlar personuppgifter, utifrån dataskyddsförordningen – GDPR.

Vi respekterar din rätt till integritet och vi är måna om att följa gällande regler för dataskydd samt skydda dina rättigheter. Vi vill se till att du är medveten om vilka typer av information vi samlar in från dig, hur denna information används och hur vi skyddar den. 

Hur behandlar vi dina personuppgifter

Genom er organisations medlemskap i Östergötlands Arkivförbund samlas kontaktinformation in från organisationen eller direkt från dig. Uppgifterna avser namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Dessa uppgifter används bland annat för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot er organisation som medlem. Dessa uppgifter sparas så länge som organisationen är medlem hos oss. Inför varje nytt verksamhetsår överförs uppdaterade adressuppgifter till medlemsregistret hos oss på Östergötlands Arkivförbund, detta för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden.

GDPR och hemsidan

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra tillgången till vår webbplats och identifiera återkommande besökare. Dessutom förbättrar våra cookies användarupplevelsen genom att spåra och målanpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas över huvud taget inte till personligt identifierbar information på vår webbplats.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar genom att klicka på knappen nedanför. Dina inställningar kommer att sparas i 30 dagar.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies behövs för att du ska kunna använda vår webbplats på ett optimalt sätt. De nödvändiga cookies vi använder på vår webbplats är:

NamnSyfteLagras under
close-cookie-barDöljer cookiefältet när du har godkänt det i inställningarna30 dagar
wants-ec-cookiesSparar dina cookieinställningar om nödvändiga cookies30 dagar
wants-fc-cookiesSparar dina cookieinställningar om funktionella cookies30 dagar
wants-mc-cookiesSparar dina cookieinställningar om marknadsföringscookies30 dagar
wants-ac-cookiesSparar dina cookieinställningar om analyscookies30 dagar

Cookies för webbanalys

Dessa cookies låter oss räkna antal besök och trafikkällor så att vi kan mäta och förbättra vår hemsida. Informationen som dessa cookies samlar in är helt anonym. Om du inte tillåter dessa cookies vet vi inte när du har besökt vår webbplats.

NamnSyfteLagras under
_gaAnvänds av Google Analytics för att särskilja unika användare genom att ge dem ett randomiserat nummer.1 år
_gidGoogle Analytics-cookie, används för att skilja mellan användare.1 år
_ga_WLDXVQRBRFAnvänds av Google Analytics för att samla in data om hur många gånger en användare har besökt webbplatsen samt datum för det första och senaste besöket.2 år

Hantering av personuppgifter

Insamling av data

Östergötlands arkivförbund samlar in information från dig när du kontaktar oss via ett kontaktformulär på vår hemsida. Den insamlade informationen inkluderar ditt namn och din e-postadress. 

Användning av information och syfte

Den information vi samlar in från dig kan användas för att:

  • Kontakta dig via e-post.
  • Svara på frågor.
  • Hjälpa dig som kund på bästa sätt.
  • Hjälpa dig att bli medlem.

Utlämnande till tredje part

Vi kommer inte att sälja, hyra ut eller på annat sätt distribuera eller offentliggöra dina personuppgifter. Detta inkluderar ej betrodd tredjepart som hjälper oss att driva vår verksamhet samt webbplats, med kravet att dessa parter godkänner att hålla informationen konfidentiell.

Informationsskydd

Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Vi använder oss av krypteringsmetoder för att skydda känsliga uppgifter som överförs över internet. Endast medarbetare som ska uträtta specifika tjänster får tillgång till personligt identifierbar information. De servrar som används för att lagra personligt identifierbar information lagras i en säker miljö.

Radera personuppgifter

Vi använder den e-postadress du förser oss med för att skicka information till dig. Du kan när som helst kontakta oss för att få information om vilka personuppgifter vi har sparat om dig eller om du vill att vi raderar dina personuppgifter.

Ändringar

Denna sekretesspolicy kan ändras i takt med förändringar som sker på internet eller lagstiftning eller branschens utveckling. Vi kommer inte uttryckligen att informera våra kunder eller webbplatsanvändare om dessa ändringar. Istället rekommenderar vi att du kollar denna sida ibland för eventuella policyändringar.